Γύρος, σουβλάκι, καλαμάκι -Έχει σημασία; Φυσικά και έχει

Το σουβλάκι είναι μια επιλογή άδικα ενοχοποιημένη και μιας και πολλοί βρίσκονται σε περίοδο διακοπών, σίγουρα θα το επιθυμήσουν και λίγο παραπάνω. Ας διώξουμε τις τύψεις λοιπόν κι ας δώσουμε και μερικά tips.

Αρχικά αν και Αθηναίος οφείλω να παραδεχτώ ότι ο σωστός όρος είναι όντως σουβλάκι και όχι καλαμάκι. Τώρα τι, γιατί και πώς και αν φταίει ο Αθανάσιος Διάκος ή αν ο φραπές πίνεται με καλαμάκι δεν έχει καμία απολύτως σημασία.

Παρ’ όλα αυτά στο εξωτερικό όταν λένε σουβλάκι εννοούν την πίτα με το κρέας και τα παρελκόμενα που περιέχει. Κι αυτό το κρέας για τους ξένους αφορά το χοιρινό γύρο στο συντριπτικό ποσοστό των περιπτώσεων.

Ας μπούμε λοιπόν στο «ψητό». Και στην προκειμένη περίπτωση το ψητό οφείλει να είναι άπαχο: σουβλάκι κοτόπουλο ή φιλέτο στήθος κοτόπουλο. Σε καμία περίπτωση γύρος.

 

 

Ξέρω ναι, ο γύρος είναι ελληνικός και μάλιστα σύμφωνα με τις πρόσφατες εξελίξεις το πρώτο ελληνικό προϊόν που συγκαταλέγεται στο Μητρώο Π.Ο.Π / Π.Γ.Ε. / Ε.Π.Ι.Π της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως Εγγυημένο Παραδοσιακό Ιδιότυπο Προϊόν (ΕΠΙΠ).

Αυτό από μόνο του αποτελεί marketing το οποίο οδηγεί σε επιπλέον έσοδα. Ως νοήμων Έλληνας λοιπόν υποστηρίζω κάτι τέτοιο. Με χαροποιεί το ότι μπορεί να αποτελεί ένα σημαντικό λιθαράκι στην αύξηση των εσόδων της πατρίδας μας μέσω του συνδυασμού εστίασης-τουρισμού.

Ως επιστήμονας υγείας όμως οφείλω να εστιάσω στο γεγονός ότι ο γύρος (είτε προέρχεται από κοτόπουλο είτε από χοιρινό κρέας) περιέχει μεγάλες ποσότητες κακών ζωικών (κορεσμένων δηλαδή) λιπαρών.

Εφόσον μάλιστα η πίτα ψήνεται λουσμένη στο λάδι και περιέχει και τηγανητές πατάτες τότε περιέχει και τα άκρως ανθυγιεινά trans λιπαρά. Η υψηλή κατανάλωση κορεσμένων και trans λιπαρών είναι αδιαμφισβήτητα από τις πλέον σημαντικότερες αιτίες ανάπτυξης καρδιαγγειακών και άλλων χρόνιων Μη Μεταδιδόμενων Νοσημάτων.

 

Ας αναλύσουμε όμως μια άλλη επιλογή που μπορούμε να τη βρούμε και να την καταναλώσουμε πανεύκολα. Είναι ανάλογη της πίτας με γύρο γευστικά αλλά δυσανάλογη θερμιδικά καθώς αποδίδει τις μισές θερμίδες!

Πίτα αλάδωτη λοιπόν με 1 μέτριο άπαχο σουβλάκι κοτόπουλο ή φιλέτο στήθος κοτόπουλου ψητό με ντομάτα, κρεμμύδι, μαρούλι, γιαούρτι και μουστάρδα.

Είδος Ποσότητα (g) Υδατάνθρακες (g) Πρωτεΐνες (g) Λιπαρά

(g)

Θερμίδες (Kcal)
Πίτα 82 39 7,5 1,5 200
Κοτόπουλο 100 21 3 105
Λαχανικά 50 3,5 0,5 16
Γιαούρτι 60 3 3,5 6 80
Μουστάρδα 30 3 1 1,5 30
Σύνολο 322 48,5 33,5 12 431

 

Άρα 431 θερμίδες (Kcal) αρκετά ποιοτικές διατροφικά για μια επιλογή γευστικότατη, εύκολα προσβάσιμη και καταναλώσιμη. Με τη συνοδεία μάλιστα μιας μεγάλης μερίδας σαλάτας μπορεί να προκαλέσει έναν ικανοποιητικότατο κορεσμό με μέγιστο τις 700 θερμίδες (Kcal), αναλόγως την ποσότητα ελαιολάδου που πρόκειται να προσθέσεις.

Στον αντίποδα η πίτα με γύρο μπορεί να αγγίξει άνετα τις 800 θερμίδες χωρίς σαλάτα (άρα και χωρίς τις πολύτιμες βιταμίνες και φυτικές ίνες), με εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό κορεσμένων και trans λιπαρών.

Κάτι τέτοιο την καθιστά μια άκρως ανθυγιεινή και μη θρεπτική επιλογή, χωρίς μάλιστα να προσφέρει τον ανάλογο ικανοποιητικό κορεσμό. Λόγοι σημαντικοί για να απορριφθεί ως επιλογή όταν θες να καταναλώσεις κάτι γρήγορο και χορταστικό εκτός σπιτιού, αλλά θες ταυτόχρονα και να είναι υγιεινό.

Γύρος, σουβλάκι, καλαμάκι – Tips

  1. Επίλεξε πίτα αλάδωτη. Ιδανικά επίλεξε πίτα ολικής αλέσεως ή καλαμποκιού.

2. Απόφυγε τις τηγανητές πατάτες. Αποδίδουν πολλές μη ποιοτικές θερμίδες και περιέχουν μεγάλα ποσοστά trans λιπαρών.

3. Επίλεξε άπαχα ψητά κρέατα όπως σουβλάκι ή φιλέτο στήθος κοτόπουλο. Ποιοτικές πηγές ζωικής πρωτεΐνη‎ς με ελάχιστα λιπαρά. Σε περίπτωση που επιθυμείς κάτι διαφορετικό, υπάρχει και το 100% μοσχαρίσιο μπιφτέκι.

Φρόντισε όμως για την ποιότητα των κρεάτων του εκάστοτε ψητοπωλείου που επιλέγεις. O μοσχαρίσιος κιμάς είναι ένα αρκετά ευπαθές προϊόν και μάλιστα νοθεύεται σε μεγάλο ποσοστό με άλλα είδη κρέατος.

4. Επίλεξε άφοβα μεγάλη ποικιλία και ποσότητα λαχανικών είτε μέσα στην πίτα είτε ως συνοδευτικό. Προσοχή όμως στην ποσότητα ελαιολάδου που πρόκειται να προσθέσεις. Καλά λιπαρά ωστόσο όχι σε υπέρμετρες ποσότητες.

5. Απόφυγε τις σως με βάση τη μαγιονέζα και προτίμησε το παραδοσιακό γιαούρτι ή τζατζίκι, σε συνδυασμό με μουστάρδα. Σως με βάσης τη μαγιονέζα:  60 Κcal/ 15 g. Σως με βάση το γιαούρτι: 30 Kcal/ 15 g. Γιαούρτι στραγγιστό: 20 Kcal/ 15 g.

6. Απόφυγε την προσθήκη επιπλέον αλατιού στο τραπέζι. Τα υλικά που θα περιέχει η πίτα σου είναι ήδη αλατισμένα (κρέας) ή περιέχουν κρυφό νάτριο (πίτα, γιαούρτι, τζατζίκι ή μουστάρδα).

Ωστόσο αν τύχει να καταναλώσεις γύρο και 1 φορά στους 2 μήνες αυτό δεν είναι και τόσο τρομερό. Αρκεί να γίνει μέσα στο πλαίσιο ενός γενικότερα προσεγμένου και υγιεινού διαιτολογίου και τρόπου ζωής. Να μην αποτελέσει δικαιολογία με αποτέλεσμα να καταλήξει σε μια κακή διατροφική συνήθεια. Άλλωστε καλό μας κάνει να ξεφεύγουμε και λίγο από όλη την καθημερινή ρουτίνα. Ας το παίξουμε και λίγο τουρίστες.

Συμπερασματικά πες το σουβλάκι, πες το σάντουιτς, πες το καλαμάκι είτε ξυλάκι. Πες το όπως σε βολεύει. Αρκεί να μην είναι γύρος!